Functioneren

Breng jij als werkgever het functioneren van je medewerkers in kaart? Door dit te doen kun je inspelen op groei en ambities om medewerkers de juiste ontwikkelmogelijkheden te bieden. Medewerkers functioneren het beste als ze in hun kracht staan. Bij disfunctioneren is het belangrijk om dossieropbouw te realiseren in combinatie met het aangaan van een verbetertraject.

De praktijk over functioneren

In de praktijk merken we dat de meningen zijn verdeeld over het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken. We horen terug dat ondernemers niet in functioneringsgesprekken- en beoordelingsgesprekken omdat ze korte lijnen hanteren en dat ze zich wel melden als er aandachtspunten zijn. Iets wat wij in twijfel trekken. Natuurlijk is het goed om bepaalde aandachtspunten niet te laten liggen tot het ‘formele’ moment wat je bijvoorbeeld een beoordelingsgesprek kan noemen. Toch kunnen medewerkers het waarderen als er echt even tijd voor ze gemaakt wordt. Er kunnen bepaalde onderwerpen op tafel komen waar een medewerker niet expliciet mee naar de ondernemer zou durven stappen.

Werkwijze omtrent functioneren

Wij gaan vanuit Prima Werk en Mens op zoek naar een werkwijze die past bij de organisatie, de branche en de ondernemer. We gaan bijvoorbeeld met jaargesprekken aan de slag als een ondernemer het te veel vindt om twee keer per jaar zo’n dergelijk gesprek te voeren. We ondersteunen in het opzetten van een structuur, de voorbereiding van het voeren van dergelijke gesprekken op individueel niveau of middels een collectieve training. Daarnaast kunnen we ook een actieve rol aannemen tijdens het gesprek tussen werkgever en werknemer.