Hoe is FinK ontstaan?  – Blog van Femke Teunissen (mede-eigenaar van FinK).

Financiële kwaliteit aanbrengen in organisaties, is wat we doen.
Interim finance en werving & selectie zijn de manieren hoe we dit doen.
Waarom we FinK zijn gestart lijkt me leuk om met jullie te delen.

Eerst even een aantal jaren terug
Bij mijn vorige werkgever heb ik geleerd dat recruitment een vak is. Ik vond het werk leuk, maar had nog niet achterhaald dat het daadwerkelijk ‘mijn’ vak is. In de avonduren volgde ik een Post HBO opleiding HR en wilde graag een overstap maken richting HR. Ik had als Recruitment Consultant veel klantcontact en dat zou ik zeker gaan missen als ik op een interne HR afdeling zou gaan werken. Één van mijn relaties was Van Lierop Adviesgroep en ik was ook blij dat zij me de kans boden om bij zusterbedrijf Prima Werk en Mens te starten. Prima Werk en Mens is een HR en Salaris kantoor en daar was voor mij een mooie kans weggelegd om recruitment, HR en commercie te combineren.  Een combinatie van facetten waar ik heel veel energie uit haal.

De zusterbedrijven
Ik ben 2 jaar geleden vol enthousiasme aan de slag gegaan bij Prima en samen met een fijn en professioneel team kunnen we trots zijn op de mooie resultaten van de afgelopen jaren. We hebben meer naamsbekendheid opgebouwd, zijn als team beter in onze kracht gekomen en dit heeft geresulteerd in omzetgroei, groei in klanten en een groei in personeel.

Prima Werk en Mens heeft diverse eigen klanten, maar er zijn ook veel gezamenlijke klanten met Van Lierop Adviesgroep. Accountantskantoor Van Lierop Adviesgroep houdt zich o.a. bezig met de financiën en advisering van bedrijven. Steeds vaker kregen zij verzoeken om medewerkers tijdelijk bij klanten op locatie aan de slag te laten gaan met vraagstukken op gebied van finance. Geen gekke vragen natuurlijk gezien de korte lijntjes die er zijn, maar gezien wet-en regelgeving, deadlines en competenties van medewerkers is het lastig om (assistent) accountants een aantal maanden werkzaam te laten zijn op de financiële afdeling van de opdrachtgever.

De kriebels
Steeds vaker fantaseerden we over het idee om toch iets te doen met dit signaal. Maar waar hoort deze dienstverlening dan thuis? Recruitment zou een onderdeel kunnen zijn van Prima, maar Prima is een HR en Salariskantoor en als een Controller een nieuwe baan zoekt denkt hij of zij niet zo snel aan Prima Werk en Mens. Als je de fullservice gedachte van Van Lierop Adviesgroep gaat uitbreiden met een deze nieuwe dienst dan loop je weer snel tegen wet- en regelgeving aan die wordt opgelegd vanuit de accountancy. Kortom, deze dienstverlening komt niet tot z’n recht in onze bestaande organisaties. Een nieuwe organisatie oprichten zou de beste oplossing zijn!

Welke naam?
Bij een nieuwe organisatie hoort ook een nieuwe naam. Mijn zusje heeft een marketing en communicatie achtergrond en ik vind het leuk om te vermelden dan ik samen met haar tot de naam FinK ben gekomen. ‘Fin’ van Financieel en de K van Kwaliteit. FinK staat voor ‘Financiële Kwaliteit in jouw organisatie’. Toen deze naam eenmaal gebruikt werd, werd het allemaal meer tastbaar.

Mijn rol
Maar welke rol zou ik hier dan eventueel in willen en kunnen spelen? Bij Prima Werk en Mens ben ik nog lang niet klaar, maar één ding werd eigenlijk steeds duidelijker; bouwen aan een organisatie, kansen benutten en recruitment zijn onderdelen die echt op mijn lijf zijn geschreven. Dat komt allemaal terug in FinK en hoe gaaf is het om echt een organisatie vanaf 0 op te zetten?

Ik ben daarom ook blij dat Robert van Lierop, eigenaar van Prima Werk en Mens, Van Lierop Adviesgroep en FarmAdvies dit avontuur samen met mij wil aangaan. Wanneer we onze persoonlijkheden, ervaringen en achtergrond combineren hebben we een ideale combi in mijn ogen. Robert heeft ervaring heeft met het opzetten van bedrijven, hij heeft zelf een finance achtergrond en daarnaast een interessant netwerk opgebouwd. Recruitment is op mijn lijf geschreven, dus ik ga FinKers werven, plaatsen als interim finance consultant en zorgen dat zij bezig blijven met leuke en uitdagende opdrachten. Daarnaast blijft HR natuurlijk belangrijk, maar ook alle andere werkzaamheden/ verantwoordelijkheden die je erbij krijgt als je ineens de titel directeur mag dragen. Dit was sowieso wel even wennen, maar ik ben wel heel trots op het feit dat ik vanaf de start meteen mede-eigenaar ben geworden. Dan voelt het ook meteen meer ‘eigen’ en bouw je echt iets op wat van jezelf is.

Waar staan we nu?
Nadat we een half jaar super druk zijn geweest met alle voorbereidingen, hebben we achter de schermen enkele lopende interim finance opdrachten opgestart. Dit heeft gelukkig meteen voor een vliegende start gezorgd toen we FinK op 20-01-2020 daadwerkelijk bekend gemaakt hebben. Nadat we dus een mooie aftrap hebben gemaakt, is het nu zover dat we bezig kunnen zijn met wat we echt belangrijk vinden: Organisaties adviseren en begeleiden om optimaal invulling te geven aan finance & control. Oftewel Financiële kwaliteit aanbrengen in jouw organisatie!

Meer weten?
Wil je meer over ons weten? Bel me op (06-13310334) of stuur en mailtje naar femke@fink.nl. Ben je benieuwd hoe FinK zich gaat ontwikkelen? Volg dan snel onze LinkedIn pagina ‘FinK B.V.’.