Functioneren en beoordelen

Functionerings- en beoordelingsgesprekken, jaargesprekken, ontwikkelgesprekken, POP gesprekken, 360 graden feedback en ga zo maar door. Er zijn velen namen te bedenken die eigenlijk allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: werkgever en werknemer zitten samen om de ontwikkeling van de medewerker te bespreken.

We zien veel verschillende dingen in de markt gebeuren. Er zijn nog heel veel bedrijven die deze gesprekken niet voeren. Allerlei argumenten worden aangehaald:
– Ze hebben het idee dat er intern korte lijnen zijn en als er wat ‘speelt’, dan bespreken ze dat direct met de werknemer.
– Ondernemers hebben geen tijd of maken geen tijd voor deze gesprekken.
– Ze denken dat medewerkers er niet op zitten te wachten.
– Ze zien het als een moment waarin het alleen maar over de salarisverhoging gaat.
– Ze zijn van mening dat functioneren het hele daar jaar bespreekbaar gemaakt moet worden.

Juist dat laatste kunnen wij beamen. Als er zaken zijn die besproken moeten worden met een medewerker, dan is het niet slim om dat te parkeren tot het formele gesprek wat misschien nog veel te lang duurt. Je kunt het betreffende onderwerp beter direct bespreekbaar maken.

Wat wij nog meer teruggekoppeld krijgen, is dat medewerkers het wel enorm kunnen waarderen als er persoonlijke aandacht naar ze uitgaat. Door één op één met elkaar om tafel te gaan worden er zeker weten andere zaken met elkaar besproken dan tijdens de lunchpauze of bij het koffiezetapparaat.

Waarom dus deze gesprekken voeren?
– Ontwikkeling van de medewerker volgens:
Persoonlijke ontwikkeling
Functioneren
– Afspraken maken met elkaar, gericht op:
Gewenste resultaten
Gewenst gedrag
– Inspelen op wensen en ambities
– Het opbouwen van een goed dossier.

10 praktische tips om deze gesprekken leuker en effectiever te laten verlopen:

  1. Zorg voor een goede voorbereiding. Dit geldt zowel voor werkgever als werknemer.
  2. Vraag goed door tijdens het gesprek en stel veel open vragen. Dit levert veel informatie op.
  3. Reserveer minimaal een uur in je agenda.
  4. Zet je telefoon uit. Zo heb je oprechte aandacht en word je niet afgeleid.
  5. Annuleer het gesprek niet last minute. Voor de medewerker kan het erg spannend zijn en als het geannuleerd wordt dan kan je het idee schetsen dat andere zaken ‘dus’ belangrijker zijn dan de medewerker. Als het toch verplaatst moet worden, plan direct een nieuwe datum.
  6. Formuleer SMART leerdoelen. Belangrijk dat deze zo veel mogelijk door de medewerker bedacht zijn en gericht zijn op wat je ‘wel’ gaat doen, i.p.v. wat je ‘niet’ gaat doen.
  7. Zorg ervoor dat je direct na het gesprek tijd plant om de uitwerking te verzorgen. Hoe langer je hiermee wacht, hoe lastiger het is en hoe groter de kans dat het er niet meer van komt.
  8. Stuur je medewerker een kopie van de uitwerking toe en laat hem of haar hier voor tekenen.
  9. Sla dit vervolgens op het (digitaal) personeelsdossier.
  10. Blijf met elkaar in gesprek over de doelstellingen en onderwerpen die besproken zijn. Niemand heeft er namelijk iets aan als het in de kast beland en na een (half) jaar bij het volgende gesprek pas weer bekeken wordt.

 

Wil je meer weten over deze tips of kun je hulp gebruiken tijdens de uitvoeren hiervan? Schakel de HR Consultants van Prima Werk en Mens in en wij zullen ervoor zorgen dat dit een onderwerp wordt waar je niet meer tegenop hoeft te zien. Contact opnemen kan via info@primawerkenmens.nl of 0493-322948.