eHerkenning verplicht

Vanaf 01 november 2019 is het verplicht om in te loggen via eHerkenning. Diverse instanties maken er al gebruik van, per 01 november a.s. kun je niet anders dan inloggen via deze weg. Daarom is het belangrijk om nu actie te ondernemen.

Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een soort ‘zakelijke DigiD’ voor bedrijven. Waar jij dit als burger gebruikt om veilig in te loggen bij overheidsinstanties, doen bedrijven dat via eHerkenning. Hiermee moet je ook sneller en minder omslachtig zaken kunnen doen met de overheid.

Waar ik heb voor nodig?
Neem als voorbeeld, een portaal waar bijna alle organisaties mee werken: het werkgeversportaal van het UWV. Belangrijke zaken voor uw werknemers regel je/kun je inzien via het UWV, onder andere: het doorgeven van ziek- en herstelmeldingen, het inzien van documenten m.b.t. uitkeringen voor de Ziektewet, het indienen van ontslagaanvragen e.d. Waar je dit  voorheen deed via de online portal middels een gebruikersnaam en wachtwoord of zelf nog via het toesturen van papieren documenten(!).

Betrouwbaarheidsniveau en aanmaken inlog
Eherkenning moet je aanvragen via een leverancier. Via onderstaande site zie je de verschillende leveranciers en per leverancier en per niveau de kosten. (Een overzicht van alle leveranciers kun je vinden op: https://www.eherkenning.nl/leveranciersoverzicht)

Toegang tot het werkgeversportaal van het UWV vereist minimaal beveiligingsniveau EH3. Voordat je de inlog aanmaakt, is het belangrijk dat je je afvraagt wie er het vaakst mee moet werken. Stel jezelf de vraag wie er bijv. in het werkgeversportaal moet kunnen werken. Diegene die vanuit de organisatie KvK tekenbevoegd is, kan de eHerkenning aanvragen voor zichzelf of voor een bepaalde medewerker. Regelen wij voor jou de mutaties in het werkgeversportaal van het UWV? Dan kun je ons machtigen.

Heb je ondersteuning nodig bij het aanvragen van de eHerkenning of wil je ons de mutaties laten verzorgen, neem contact op met onze salarisadviseurs via info@primawerkenmens.nl.